Een collectie van gebeurtenissen en soms een klein beetje marketing door de mix. Liefhebber van het leven en graag geziene gast bij het frituurhuis,

Even voorstellen

Hallo en welkom bij mijn allereerste blogpost ooit. Even netjes voorstellen. Ik ben Pleun een man(Ja echt waar Pleun is van oorsprong een mannen naam)  aan de verkeerde kant van 30, gelukkig voel ik mij in mijn hoofd nog steeds 15. Een paar maanden geleden wist ik nog helemaal niets over het verhuren van vakantiehuizen.

Er is sinds die tijd een hoop veranderd. Niet alleen qua kennis, maar ook aan kennis making.
Ik heb altijd wel beroepen gehad waarbij ik met mensen moest communiceren. Als entertainer op feesten en festivals, t-shirt verkoper op Lowlands en Pinkpop, tostie verkoper/glazenhaler en barman in discotheken, deur aan deur verkoper, theatertechneut en account manager. Je zou dus kunnen zeggen dat met mensen omgaan een tweede natuur is geworden.

Niets is minder waar

In al deze banen communiceer je anders met mensen. Als entertainer ben je namelijk vrij in je communicatie afhankelijk van de rol die je speelt kun je dingen doen die normaal niet geaccepteerd worden. Als t-shirt verkoper heb je naast een informerende ook een adviserende rol. Als tostie verkoper ben je vooral een tussenstap naar eten dus is er sprake van een korte en vlakke communicatie. Glazenhaler heeft een excuserende rol omdat je overal tussendoor gaat en bij moet kunnen. Als barman ben je een praatpaal en politie agent. Deur aan deurverkoper is vooral een last voor de mensen, want niemand zit op jou te wachten. Theatertechneut ben je een spil in een hopelijk goed geoliede machine en als accountmanager moet je kunnen lullen als Brugman.

Bijna in alle vormen heb ik met mensen te maken gehad, extreem blij, boos, verdrietig, ontroerd, verbitterd noem het maar op ik heb het gezien. Net als je denkt nu heb ik alles wel meegemaakt, dan gebeurt er ineens iets wat je nooit voor mogelijk hield. In een vol automatisch proces hoop je alles vrij goed dicht te timmeren als het gaat om de communicatie naar je klanten toe. Je hebt een aantal regels die je hebt opgesteld om tot een volwaardige boeking te komen. Nu blijven mensen gewoon mensen en ik ga meestal uit van het feit dat alles wat fout kan gaan, gaat ook fout(de wet van Murphy). Want wat blijkt voor de meeste mensen nu het euvel, lezen. De meeste mensen lezen niet, of er is zo’n wir war aan informatie dat dingen niet duidelijk zijn. Ik kijk naar u belastingdienst, gemeentes en rijksoverheid.

Gelukkig zijn wij allemaal mensen en komt volledige perfectie niet voor. Dat kun je accepteren of niet. Ik zal daarom als eerste zeggen: “Ik ben een mens en ik maak fouten.” Het fijne aan fouten maken is dat we ze hopelijk niet meer maken. Dat we er dus iets van leren. Ik kan eerlijk zeggen ik heb een hoop fouten gemaakt en van de meeste heb ik geleerd. Sommige fouten maak ik een paar keer, want als je een ezel zou opzoeken in het woordenboek staat mijn foto als voorbeeld.
Nu ben ik al een paar keer dit soort mensen tegen gekomen die zichzelf perfect achten en de schuld niet bij zichzelf neerleggen maar bij een ander. Dit vreet een hoop aan energie, omdat communicatie niet gemakkelijk is met deze mensen.

Maar soms heb je een gast die alles bij je voor elkaar krijgt. Door vriendelijk en schapelijk te blijven. Het type mens die weet dat er meer valt te behalen met honing dan met azijn. Uiteindelijk is dit het type gast waarvoor je het doet. Die het werk mooi maakt. Waar je na je werktijd tijd vrij voor maakt om gezellig een drankje mee te gaan doen. De gast die je graag nog eens terug ziet omdat er meer was dan alleen een transactie.